Zastanawiając się nad współpracą przy rozliczeniu swojego podatku za pracę z Holandii często macie pytania. Postaraliśmy się zebrać je w jednym miejscu. Teraz, przechodząc przez punkty poniżej, uzyskacie większości niezbędnych informacji na temat rozliczenia podatku z Holandii. 

  1. Kto ma prawo starać się o zwrot podatku? 

O zwrot podatku może ubiegać się każda osoba, które legalnie pracowała w Holandii w ciągu pięciu ostatnich lat.

 

  1. Kto ma obowiązek rozliczenia podatku z Holandii?

Obowiązek rozliczenia podatku w Holandii mają podatnicy:

  • którzy dostali pisemne wezwanie do rozliczenia tzw. Aangiftebrief
  • w wyniku złożenia deklaracji podatkowej otrzymają zwrot podatku wyższy niż 16 EUR
  • w wyniku złożenia deklaracji podatkowej muszą zapłacić więcej niż 47 EUR podatku.
  1. Czym jest Belastingdienst?

 

Belastingdienst w Holandii to polski odpowiednik urzędu skarbowego. Belastingdienst zajmuje się głównie nadzorowaniem podatków w Holandii czy nadawaniem pracującym w tym państwie osobom numeru BSN (Burgerservicenummer), Posiadanie takiego numeru jest niezbędne w momencie, kiedy chcemy ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

 

  1. Jaki jest czas oczekiwania na zwrot podatku z Holandii?

 

Czas oczekiwania na zwrot podatku z Holandii to średnio od 3 do 12 miesięcy od złożenia deklaracji. Bardzo istotną kwestią jest właściwie przygotowany wniosek. Holenderski urząd skarbowy ma max. 3 lata na rozpatrzenie wniosków podatników.

 

  1. Zwrot podatku umożliwia zaoszczędzenie kwot nawet do kilku tysięcy złotych. Co ma wpływ na wysokość zwrotu podatku z Holandii?
  • Rok podatkowy – holenderskie progi podatkowe ulegają z roku na rok zmianom, co ma wpływ w konsekwencji na wysokość kwoty zwrotu;
  • Wiek –osoby starsze osiągają dochody o niższych progach podatkowych (dodatkowe ulgi);
  • Partner fiskalny – partnerskie rozliczenie w Holandii wpływa korzystne zobowiązanie podatkowe. Partnerzy fiskalni to osoby, które mieszkają ze sobą, są zameldowane pod jednym adresem, są małżonkami lub posiadają dzieci.
  • Ulgi podatkowe – państwo holenderskie ma dużą ofertę ulg dla podatników, z różnych względów - najbardziej popularna to ulga na dziecko.
  1. czym jest 30% TAX RULLING – ULGA DLA SPECJALNYCH PRACOWNIKÓW

Ulga dla specjalnych pracowników dotyczy zawodów znajdujących się na liście przygotowanej przez ministerstwo pracy i finansów. Owa ulga to właśnie tax rulling i polega na tym, że przez okres 5 lat opodatkowane będzie tylko 70% wynagrodzenia. Pozostałe 30% nie jest objęte podatkiem i jest to kwota wolna od podatku. 

  1. Niezbędnik szybkiego rozliczenia!

 Poniżej znajduje się dokładna lista wymaganych dokumentów, jakich potrzeba do wniosku o zwrot.

Są to:

  • numer BSN,
  • data urodzenia,
  • adres zameldowania (w Holandii lub w Polsce),
  • jeśli meldowałeś się w Holandii w danym roku kalendarzowym, potrzebna jest również dokładna data zameldowania (chodzi tutaj o ustalenie właściwego formularza rozliczeniowego),
  • w przypadku, kiedy nie byliśmy zameldowani w Holandii cały rok, potrzebujemy również informacje o dochodach w Polsce (w przypadku zerowych dochodów zaświadczenie wypełnione przez US w Polsce) – służy ono do tego, aby wykazać, że minimum 90% twojego przychodu pochodzi z Holandii (należą Ci się wtedy pełne ulgi podatkowe),
  • informacje o tym, czy rozliczasz się z partnerem/partnerką czy sam/sama,
  • czy w rozliczeniu uwzględniamy dzieci,
  • dokładne daty zatrudnienia w Holandii,
  • jeśli były dochody spoza Holandii – ich wysokość,
  • jaaropgaaf (jeśli był więcej niż 1 pracodawca, to od każdego z nich),
  • jeśli pobierałeś/pobierałaś zasiłek dla bezrobotnych z Uwv lub zasiłek chorobowy lub socjalny, potrzebny jest również jaaropgaaf z Uwv,
  • prawidłowy numer konta (jeśli konto nie było jeszcze zgłaszane lub się zmieniło, trzeba to również zgłosić do Belastingdienst)

Jakie dokumenty z powyższych są najważniejsze oraz niezbędne, aby prawidłowo rozliczyć się z podatku?

  • Jaaropgaff – roczne zestawienie dochodów 
  • kopia Polskiego zeznania PIT 
  • posiadanie numeru BSN/SOFI oraz numeru konta bankowego, na który otrzyma się zwrot podatku z Holandii.

Co więcej:

- informacja o zameldowaniu: okresy zameldowania na adresie holenderskim (data od – do)

- info o dochodach za dany rok, z którego chcemy się rozliczyć: roczne sprawozdania (jaaropgaaf) za rok 2019 (jeśli nie posiadamy jaaropgaaf - wystarczą odcinki wypłat).

8) Czym jest Jaaropgaaf?

Jaaropgaaf (inaczej Jaaropgave) to holenderska karta podatkowa, którą pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy. To podstawowy dokument, dzięki któremu można uzyskać zwrot podatku w Holandii. Dokument to potwierdzenie dochodów. Każda pracująca w Holandii osoba powinna otrzymać kartę podatkową Jaaropgaaf po zakończeniu roku podatkowego. W dokumencie znajduję się również takie informacje jak wysokość przychodu, koszty uzyskania przychodu, pobrane składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne czy zaliczki na podatek dochodowy.

    1. Ubezpieczenia społeczne w Holandii

99 % pracowników zatrudnionych na umowę o pracę na warunkach holenderskich jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym tzw. Premie Volkverzekeringen.

Zwolnionym z ubezpieczenia można być tylko wtedy, gdy:
- jest się pracownikiem delegowanym z innego kraju i posiada się druk A1 poświadczający płacenie składek w innym kraju
- z dochodów osiągniętych w Holandii zostało pobrane ubezpieczenie w innym kraju.

    1. Ulgi podatkowe w Holandii – co warto wiedzieć?

- Hefftingskorting czyli tzw. rozłąkowe

Rozłąkowe to rodzaj ulgi przysługującej partnerom fiskalnym, którzy składają roczne zeznanie podatkowe. Rozłąkowe pozwola na wspólne rozliczanie się z partnerem fiskalnym co wpływa na korzystniejszy zwrot podatku. Osoby, które rozliczają się wspólnie zazwyczaj otrzymują wyższe zwroty niż osoby składające wnioski samodzielnie. Jest to korzystne dla partnerów fiskalnych wtedy, gdy dochody jednego z nich są niskie lub partner nie osiąga ich wcale. Konieczny warunek wspólnego rozliczenia to posiadanie numeru BSN przez przynajmniej tego z partnerów, który jest legalnie zatrudniony w Holandii. Osoba, która nie posiada numeru BSN powinna złożyć wniosek o wydanie owego numeru. O rozłąkowe można starać się nawet do pięciu lat wstecz.

 

Kto może być partnerem fiskalnym?

Partnerem fiskalnym może być:

  • współmałżonek;
  • partner, z którym posiada się wspólne dziecko i wspólny meldunek;
  • osoba, która posiada z podatnikiem wspólny majątek pod postacią domu/mieszkania;
  • partner fiskalny powinien mieć ukończony 18 rok życia;
  • również osoba, które jest beneficjentami świadczeń emerytalnych;
  • również rodzeństwo. W tym przypadku warunek to zameldowanie pod tym samym adresem oraz bycie współwłaścicielami mieszkania lub domu. 

 

- Zorgtoeslag czyli dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego

Zorgtoeslag to dofinansowanie do ubezpieczenia zdrowotnego, którego celem jest pomoc w uregulowaniu kosztów związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym.

- Inkomensafhankelijke combinatiekorting czyli extra podatek na dziecko

Czym jest owa ulga? Każdy, kto pracuje w Holandii i posiada dziecko młodsze niż 12 lat i dodatkowo spełnia warunki prawne może ubiegać się o extra podatek na dziecko. Warunkiem jest, aby starając się o wyżej wymienioną ulgę podatnik musi mieć roczny dochód wyższy niż 4993 EUR (w 2019 roku). Co więcej, w te dochody wliczana jest łączna suma dochodów z zatrudnienia w całej Unii Europejskiej. 

Dodatkowo, aby móc skorzystać z tej ulgi, trzeba być:

  • opiekunem prawnym dziecka,
  • zameldowanym z dzieckiem pod wspólnym adresem przez co najmniej pół roku.

- ALGEMENE HEFFINGSKORTING 

Jest to główna ulga podatkowa przysługująca każdemu podatnikowi w Holandii. Ma na celu pomniejszenie podatku dochodowego i składki na ubezpieczenie socjalne. 

- Arbeidskorting czyli ulga podatkowa dla pracujących

Osoby, które podejmują pracę na terenie Holandii mogą ubiegać się o ulgę Arbeidskorting. To ulga pracownicza, która zmniejsza wysokość podatku do zapłacenia.

    1. Jak z naszą pomocą łatwo rozliczyć się z podatku z Holandii w czasie pandemii? 

 

W trosce o zdrowie oraz bezpieczeństwo związane z pandemią wirusa SARS-CoV-2

pomożemy Wam w odzyskaniu zwrotu podatku z zagranicy bez wychodzenia z domu!

  1. Skontaktuj się z nami i powiedz nam, za który rok chciałbyś odzyskać podatek z zagranicy.
  2. My wyślemy Ci dokumenty potrzebne do rozliczenia wraz z instrukcją jak rozliczyć się z zagranicznym urzędem.
  3. Gdy skompletujesz dokumenty potrzebne do rozliczenia, poinformuj nas o tym, a współpracująca z nami firma kurierska odbierze od Ciebie dokumenty NA NASZ KOSZT!
  4. Resztę formalności załatwimy za Ciebie, wyślemy sporządzoną deklarację do zagranicznej instytucji finansowej oraz poinformujemy Cię o przewidywanym wyniku rozliczenia.
  5. Pieniądze przyznane tytułem zwrotu podatku otrzymasz bezpośrednio na swoje konto <bankowe.

Warto pamiętać, że za nasze usługi nie pobieramy żadnych opłat wstępnych, co oznacza, że rozliczysz się z nami dopiero po wydaniu decyzji przez zagraniczny urząd skarbowy.

Dodatkowo informujemy, że do odwołania można skorzystać z preferencyjnego rabatu, szczegóły pod numerem telefonu 95-737-03-03 lub 602-151-851 oraz e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..